Dag 22 - God publicistisk fotosed

2010/01/22
Jag vill ogärna publicera fotografier tagna på personer i min omgivning utan deras tillåtelse. Det finns en ganska stor diskrepans vad man väljer att publicera på nätet i bildform beroende på vilken ålderskategori man tillhör. Det behöver givetvis inte ha så mycket med åldern att göra, men jag har kommit upp i den fas i livet då det inte är lika kul längre att upptäcka att man blivit taggad på foton på Facebook. Jag brukar ha som grundregel att aldrig lägga upp bilder på Facebook, det som Tengil ser stannar hos mig. Med det sagt så får jag också understryka att jag gärna delar med mig av mina bilder till dom som var på festen eller eventet, men det behöver dock inte ske så öppet som på Facebook.

Men men, den 22:a var jag på reps, vilket innebar bland annat allt från pulkaåkning till peanut butter fluff. Många bra bilder togs, men för att inte tulla på mina principer för mycket kommer här en bild av mig (fotograf Jesper) som ganska väl visar på den distorsion som kan uppstå när man tar kort på personer med ett Sigma 10-20 mm på nära avstånd. Nämnas bör väl också att bilden är något beskuren nere i vänster hörn och att jag inte arbetar med en fullformatskamera (Tengil är en Nikon D90). Jag publicerar en bild på en av mina vänner också, jag tycker inte att jag frångår mina principer för mycket eftersom det är svårt att se vem det är på bilden. Härligt med lite snygg ljussättning och lång slutartid i alla fall.


Foto bild ovan: Jesper A


Ps. Blogger vill rätta ordet "fullformatskamera" till "informationskampanj". Sedan när var dessa ord överhuvud taget ens nära att vara lite lika varandra?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar