Dag 4 - Korkat

2010/01/04
Jag vet att det är en ostig rubrik (läs cheezy för er som är mer familjära med det engelska uttrycket), men det är lite vad som har genomsyrat min dag i dag. Massor av tentaflykt, korkat givetvis, men alla härliga tutorialer och bloggar som man hittar under tentatider måste ju ha gömt sig någon annan stans när man väl har tid. För att ta en paus från pluggandet (läs tentaflyktandet) tog jag en promenad och rastade Tengil. Jag besökte bland annat piren varifrån vi sköt raketer och tog kort för inte så många dagar sedan, märkligt nog tycks området befinna sig i ett slags fruset bakrus, överallt ligger tomma rakettårtor, utbrunna raketer och champagnekorkar. Korkat igen alltså. Men också lite härligt att se att det faktiskt har varit ute folk och rört sig i dagarna, om än dock mest på nyårsnatten.

En annan sak som jag reflekterade över när jag var inne på en av de tidigare nämnda bloggarna, är att jag sällan komponerar mina bilder med ljus, snarare med skuggor. Det är lite så som när man målar i PS, antingen utgår du från skuggor och lägger dit ljuset, eller så utgår du från ljuset och lägger till skuggor. Jag är en typisk low key-person, mycket av mina bilder är mörka (där inte menat att de ständigt är underexponerade), men min nisch är nog snarare att leka med skuggorna och lägga till ljus i själva komponeringen än tvärt om. Titta bara på Eva Blixmans vinterfoto ur sälperspektiv och jämför med mörkret i mina bilder ;) Det kanske inte är något att vara stolt över, att man hellre skulpterar med mörker än med ljus (eftersom det kräver mer skicklighet av fotografen), men jag har svårt att relatera till ljusa pasteller, även om det kan bli nog så vackra fotografier av det. Sedan beror det ju också på hur man ser det, det är i slutändan bara två olika sidor av samma mynt - grundförutsättningen för foto är ju att komponera med ljus, sedan kan man givetvis ha olika tillvägagångssätt i fotograferandet.


Se, jag kan ha en ljus personlighet också ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar